Vespers

Wat er op zondag nog meer te beleven valt…De zondagmorgenkerkdienst blijft een kostbaar gegeven: vele gelovigen hebben nog steeds de behoefte om op zondagmorgen ter kerke te gaan. Om juist op die dag hun geloofsovertuiging te ‘communiceren’ met anderen in ontmoeting, in leren, vieren, dienen en delen. Dat gebeurt liturgisch in woord, lied, en muziek. Ik waag de stelling: ‘de zondagse kerkdienst is nog altijd het kloppende hart van de gemeente’.

Maar niet iedereen heeft altijd behoefte aan een ‘volle’ kerkdienst, dat wil zeggen een viering met ruime aandacht voor de lezing en preek uit de Bijbel. Daarom hebben we maandelijks (van september tot en met mei) verstilde vieringen, die we ‘vespers’ noemen en die op de zondagavond gevierd worden. Vanaf 19.00 is er voor de liefhebbers in de consistoriekamer van de kerk inzingen onder leiding van onze cantor Eric Jan Joosse en om 19.30 begint de vesper, die ongeveer een half uur duurt.

Zie bij ‘Kerkdiensten – rooster het gehele overzicht van het jaar, inclusief voorgangers.

‘Stilte, rust, bidden en zingen met je hart’.

Met deze vier termen wil ik een iets andere beleving formuleren dan die we gewend zijn van de kerkdiensten van de zondagmorgen. Niet dat deze drie daarin niet voorkomen, uiteraard wel, maar ze zetten niet de toon en bepalen niet de sfeer ervan. Vooral vanwege de grote plaats die de preek hierin inneemt.

Steeds wordt duidelijker dat er meer behoefte komt aan stilte en rust in het luidruchtige en volle bestaan. Als kerk voelen we ons hiertoe in het bijzonder aangesproken om hiervoor ruimte te maken in de drukte van alledag. Om momenten van tot jezelf en tot God komen te beleven en op te ademen uit de druk van alledag, opdat je weer weet waarvoor je leeft.

De vespers worden gekenmerkt door rust en stilte en intimiteit; zang uit de kloostertraditie van Male en Taizé. Ze worden door gemeenteleden geleid en duren een half uur.

Om u een indruk te geven van hoe zo’n vesper eruit ziet, klik hier voor de liturgie:

Corrie van Til
kcvantil@hotmail.com